با نگاهی موشکافانه به دو سال و اندی عملکرد محمود صفری به عنوان شهردار کلانشهر اردبیل به این نکته میرسیم که با مدیریتی متفاوت از پیشینیان میز خدمت خود را سازماندهی کرده است و رفتار مدیریتی وی باعث شده که در زمره مدیرانی باشد که با استقلال تاکتیکی و مرام فرا جناحی ، خود را از حاشیه های احتمالی دور نگه داشته و نداشتن تمایل به لابیهای پشت پرده رایج سیاسی و اجتماعی، او را از سایر هم قطاران گذشته خود (شهرداران سابق) متمایز ساخته است.
از بعد رفتارشناسی که بگذریم و درباب عملکرد فنی منصفانه و عادلانه بدور از اغراض جناحی و سیاسی سخن بگوییم، میتوان گفت که وی در مدت زمان تصدیگری شهرداری اردبیل(بیش از دو سال) در رابطه با پروژههای فنی عمرانی با در نظر گرفتن مقوله سرعت و کیفیت احداث و اتمام آن با توجه به شرایط جغرافیایی خاص اردبیل و محدودیت فصل کاری، تحویل پروژهها رو در بازه زمانی مقبولتری به سرانجام رسانده است و چنانچه اگر پیشرفت پروژهای با سرعت غیرمتعارف همراه بوده با کمی بررسی میدانی و اخذ اطلاعات پیرامونی متوجه خواهیم شد که تصمیمگیری یا عقد قرارداد کاری و اداری آن پروژه به دوران ماسبق مدیریت شهری برمیگردد که آنهم به انتخاب اشتباه و یا سفارشی پیمانکاران یا طرفین قرارداد سالهای پیشین از وی میباشد.
از نگاه کارشناسان رسانه منتقد و مشوق، مدیریت پروژههای عمرانی در حال اجرا شامل پل زیرگذر نیایش، تکمیل پل قدس، آغاز پروژه بزرگ پل بسیج و سایر پروژههای مشارکتی، حد استانداری را طی کرده و گاها در نوع خود رکورد مهندسی را در ظرف زمانی متعارف به ثبت رسانده است.
در این دوره مدیریت شهری اردبیل با توجه به نوع رویکرد خدماتی عمرانی که بر اساس الویتهای فنی و بافتی شهری پیریزی شده است ارائه متوازن خدمترسانی به نقاط مختلف شهر اعم از برخوردار و کم برخوردار را به سهولت میتوان شاهد بود.
ادعای این ارزیابی را با مراجعه به دفاتر عمران مناطق مختلف شهرداری میتوان کشف و احصا کرد کما اینکه با افکار سنجی میدانی محلات مختلف نیز به این امر میتوان دست یافت.
در این برهه بیشترین خدمات عمرانی مثلا از نوع آسفالتریزی در مناطق کم برخوردار اتفاق افتاده است و طبق اسناد، بالغ بر ۲۷ هزار تن عملیات آسفالتریزی در معابر شهری انجام شده که با توجه به بازه عملیاتی سه ماه اول سال جاری بسی تحسین برانگیز است.
از ویژگیهای دیگر مدیریتی این دوره به چینش خردمندانه مدیران و معاونان تشکیلات شهرداری میتوان گریزی زد که ویژگی عملگرایی افراد در مناصب بر اساس جدیت و تعهد به خدمات اجتماعی مد نظر قرار گرفته است.
.
هر از گاهی در بعضی محافل، منتقدان، صفری را منتسب به مراجع بالاتر میدانند که در این خصوص هم تذکر این نقطه ضرورییست که وی برای حل معضلات کهنه و قدیمی شهر که بودجه هنگفتی را میطلبد به ناچار جهت اخذ تسهیلات و کمکهای دولتی به نحو شایستهای ارتباط گره گشایی را با مدیران بالادستی برقرار کرده که نتایج مطلوبی را بهمراه داشته است یادآوری این مسأله خارج از انصاف نیست که روزگاری نه چندان دور که اردبیل برای زمستان های سخت از نظر امکانات ماشینی در شرایط ناراحت کنندهای به سر میبرد حال مجهز به انواع و اقسام ماشینآلات پیشرفته خدماترسان است که نتایج همین ارتباط با مراجع بالاتر است.
سخن آخر اینکه هدف نهایی از این نگارش از منظر نویسنده اشاراتی برای اهل قلم و تحلیلگران اجتماعیست تا شفافیت و تنویر افکار عمومی، تشخیص فاصله حرف تا عمل، اختلاف شعار با واقعیت را برای اذهان عموم بدرستی پردازش نمایند و ارزیابی دقیقی از کارکرد و عملکرد مدیران ارایه نمایند.
البته که تعهد اجتماعی و رسالت هر رسانهای ایجاب میکند که به تشریح راستین پدیدههای اجتماعی از این طیف با رعایت تمامی جوانب پرداخته شود چرا که این از رسالتهای اهل قلم و وظایف ذاتییشان است که تبیین و معرفی شایستگان جامعه اسلامی و مهمتر از اینها رعایت امر خطیر انصاف در سر لوحه معیار گزینشگران اجتماعی قرار بگیرد تا معدود مدیران لایق به جایگاه اصیل خدمترسانی نایل گردند و از سوی دیگر در صورت غفلت یا اهمال کاری، خدایی نکرده کما فیالسابق از نظر نیروی انسانی حاکم بر مسند مدیریتها، تجربه تلخ ادوار گذشته تکرار نشود تا خسارتهای مادی ومعنوی دیگری را بیش از قبل متحمل نگردیم.
صفری نمونه الگوی مدیریت دلسوز مردمیست که فقط یک روی سکه دارد و آن متعهد اصیل اجتماعیست که از مردم و برای مردم است.
امین بدری کارشناس رسانه و ارتباطات